03 augusti, 2015

1920-tals frisyr

Att göra 20'tals frisyr är svårt, särskilt om man som jag inte brukar göra särskilt avancerade frisyrer eller håruppsättningar. Övning krävs, och eftersom jag var beredd på det började jag öva i tid. Jag provade mig fram genom olika produkter och strävade efter en look med fingervågor och fusk bobbat hår. Jag har halvlångt/långt hår och de glada 20-tals damerna hade gärna kort. Så jag lockade hela håret, och nålade sedan upp det för att komma närmre den stilen.

För fingervågorna provade jag först vax och sedan saltvattenspray som båda fungerade hyfsat, men den sista produkten jag provade och som visade sig vara bäst, var läggsvätska (som de faktiskt använde på den tiden).  Klämmor att forma och hålla vågorna på plats med köpte jag på Åhlens. Det gäller att låta dem sitta i tills vätskan har torkat helt innan man plockar ut dem. Sen använde jag en himla massa hårnålar och hårspray för att fästa upp lockarna. Hårsmycket kommer från bikbok.

Det tar en bra stund att få detta färdigt, också att få in tekniken. Sen är alla hårtyper olika, så jag tror att man får försöka hitta något som funkar för en själv. Jag har kollat på tutorials från många olika personer, men slutade ändå med en egen variant på det hela. Klippen var dock till stor hjälp och en mycket bra inspirationskälla!












1 kommentar: