03 februari, 2015

Frukostmuffins med fetaost och gräslök

Jag har en muffinsbok "1 smet, 100 muffins". Längre bak i den finns matigare muffins och jag spanade in ett recept med smulad cheddarost och gräslök. Jag ville prova receptet och bestämde mig för att göra en slags frunch med dessa muffins. Men nu hade jag inte riktigt alla ingredienser så jag gjorde om det något. Jag struntade i det smultäcke som skulle vara ovanpå, för jag ville ha allt gott inuti, och använde fetaost istället för cheddar. I några av muffinsformarna slängde jag också ner några bitar avokado innan gräddning. Det här är mitt recept:
Ingredienser:
280 g vetemjöl
1 msk bakpulver
svartpeppar
½ krm salt
ett knippe klippt/hackad gräslök
150 g fetaost
2 ägg
2,5 dl mjölk
85 g smält och svalnat smör



Gör såhär:
Sätt igång ugnen på 200 grader. Blanda mjöl, bakpulver, salt och peppar efter smak i en bunke. Tillsätt gräslök och ost. Knäck äggen i en annan bunke och vispa lätt, tillsätt mjölk och smör. Gör en grop i mitten av de torra ingredienserna och häll ner äggblandningen, rör försiktigt ihop alla ingredienser. 
Klicka ut smeten i 12 muffinsformar (gärna silikon för då lossnar de lätt), eller smord muffinsplåt, och grädda i ca 20 min tills de rest sig något och fått fin färg. 


Några med avokado i, och det blev riktigt gott!

Frunch!
                                                   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar