31 december, 2014

Pepparkaksmuffins med créme cheese frosting

Jag skulle göra mjuk pepparkaka, men bestämde mig för att hälla en del av smeten i muffinsformar.
Frostingen blev jag nöjd med, och jag måste säga att jag gillar den bäst i smak om jag jämför med andra frostingar och glasyrer. Färskosten ger en rikare smak, och lite syrlighet som annars inte hittas i de vanliga som mest smakar socker.

Mjuk pepparkaka:
175 g smör (smält)
3 dl mjöl
1,5 dl filmjölk
2 tsk kanel
1 tsk malen ingefära
1 tsk malen kryddnejlika
0,5 tsk kardemumma
2 ägg
2 dl socker

Smält smör och låt svalna något, blanda i kryddorna i smöret. 
Vispa ägg och socker pösigt och tillsätt sedan filmjölk, smörblandningen och mjöl blandat med bakpulver.
Rör ihop till en slät smet, och häll i smörad och bröad form.
  
Créme cheese frosting:
25g smör
100g Philadelphia eller annan färskost.  
2dl florsocker
1tsk vaniljsocker

Tärma smöret och vispa ihop med de övriga ingredienserna till en jämt smet. 
Bred crémen över kakan eller muffinsarna när de svalnat helt, och toppa med några lingon.

Pepparkaksmuffins


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar