04 december, 2014

Chokladbiskvier

Min storebror är glutenintolerant och förut kunde det vara lite besvärligt. Nu finns det oftast glutenfria alternativ, men långt ifrån lika många som det finns med gluten, exempelvis på caféer. När vi var små brukade han alltid köpa en chokladbiskvi på fikastunden. Därför förknippar jag starkt min bror med chokladbiskvier. Det är liksom hans signum.

Här postar jag receptet till min bror, till min mor som frågat efter det, och alla andra som är sugna på chokladbiskvier!
ca 20 st.
200g mandelmassa
0,5 dl socker
1 äggvita

Smörkräm:
150 g smör
400 g florsocker
1 tsk vaniljsocker
2 tsk grädde
2 msk kakao

Riv mandelmassan fint och blanda med socker och ägvita. Spritsa ut lagom stora rundlar på en bakpappersklädd plåt. Grädda i 10-20 min på 175 grader. Håll koll under tiden, de ska fortfarande vara lite sega i mitten. Bottnarna kommer att svälla en aning när de gräddas, men inte så mycket.
Vispa smöret mjukt med elvisp. Rör försiktigt i florsocker, vanilsocker och grädden, rör till en tjock kräm och smaksätt med kakaon.
Bred på smörkrämen på biskvierna med hjälp av en kniv eller spatel. Låt stå kallt en stund. Doppa sedan i smält choklad. Om du vill dekorera dem, gör det så fort du doppat biskvin i chokladen, annars hinner den stelna.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar